MELLANÖSTERN MED NYA ÖGON

* Resmål: Jerusalem, ockuperade palestinska Västbanken och Israel
* Datum: för närvarande genomförs inga resor
* Deltagare: 8-12 personer
* Pris: 23 814 kr
* Omfattning: Priset täcker svensk färdledare och lokala guider vissa dagar, flygresa tur och retur från Arlanda, lokala transporter, boende i dubbelrum, frukostar, alla entréer samt dricks till guider, chaufförer och hotellpersonal.
* Ingår ej: lunch och middag.
* Boka

Dag 1 / Ben Gurion och Jerusalem

Efter direktflyg från Stockholm landar vi vid lunchtid i Israel, på flygplatsen som bär namn efter landsfadern från statens grundande 1948. Semitiska språk, ansikten som blottar härkomster från flera kontinenter, och ett omfamnande medelhavsklimat hälsar oss välkomna som de senaste av historiens besökare.

Genast märker vi den judiska statens starka laddning - i passkontrollen kan resenärer mötas av ingående frågor men på parkeringsplatsen utanför drar en grupp lyriska förstagångsbesökare igång en ringdans.

Vi lämnar slättlandet med en liten buss, österut, upp genom kuperade skogar där vi skymtar ruiner och stängsel, ett sargat samhälles infrastruktur. Så passerar vi portarna till Jerusalem, barnkammare för tre världsreligioner och en av mänsklighetens starkaste symboler.

I Davids stads hjärta bor vi in oss på hotell innan vi strosar ut i den makalösa Gamla Staden. Vi besöker kyrkan som är rest över Jesu grav, Klagomuren från judendomens förlorade tempel och ser klippan där Muhammed grundade islam.

Efter en intrycksmättad eftermiddag sitter vi ned för middag och lär känna varandra en smula. Men att i solnedgången se ut över de så förtrollande och samtidigt slumartade takåsarna och höra böneutropet blandas med tjattrande judiska barns lek är ännu en upplevelse.

Dag 2 / Jerusalem och Yad Vasjem

Det är morgon över Sion, och den som är uppe i gryningen får se den urgamla staden vakna, palestinska pojkar med kärror till marknaden ränna genom gränderna framför fötterna på stressade ultraortodoxa föräldrar. Vi kan ana Selma Lagerlöfs fotspår, och de från de hoppfulla svenska pilgrimerna hon skildrade.

Vid Damaskusporten möter vi förmiddagens ciceroner - en israelisk-judisk och en palestinsk-muslimsk guide som jobbar sida vid sida. Deras historiesyn och personliga berättelser flätas i varandra och är lika hoppfulla som smärtsamma. Vi börjar ställa de frågor som kommer att följa oss hela resan.

Omistlig är sedan vittnesbörden från förintelsemuseet Yad Vasjem, en grundsten i den israeliska moderna identitetsberättelsen. Historiens pogromer och deras fasansfulla kulmen ekar i dag i tanken om Israel som garanten för det judiska folkets säkerhet.

I Västra Jerusalem lockar oss också ett vibrerande kulturutbud. Efter en paradisisk taffel (vi blir snart bortskämda i denna kulinariska lustgård) smälter vi perspektiven enskilt eller i grupp.

Dag 3 / Stor-Jerusalem och öknen

Med historiens ärr i minnet vaknar vi till dagens. Det är omöjligt att röra sig utan att nästan bokstavligen stöta in i vapen, uniformer och avspärrningar, och så är också Jerusalem kärnan den minst 65-åriga Mellanösternkonflikten.

Om vi tidigare gått i Selma Lagerlöfs fotspår anträder vi nu Folke Bernadottes. Utrustade med FN-kartor och ledsagade av en av områdets mest erfarna människorättsexperter navigerar vi i den konflikt som här pågår både runt om, över och under oss. Vi följer Separationsmurens snirklar nedanför Olivbergets kloster och träffar människor som drabbas just nu.

Så lämnar vi Jerusalems intensitet och passerar det märkliga gränsområdet ut till Västbanken. Vi måste igenom en enorm människoterminal, i sig en viktig och omstridd del av ockupationens logik.

Med extra flaskor fyllda av områdets dyrbara vatten styr vi kosan mot öknen. Här lever en minoritet av ett ursprungsfolk likt samerna: beduiner. Vi möter några av dem som lever huvudsakligen som herdar, i en hisnande kulturkontakt.

Det blir afton och vi svänger upp mot Jesu födelseort, Betlehem. Det är nu dags för den första av två nätter hemma hos familjer. Det är några av de äldsta kristna - araber - som bjuder kvällsvard och kanhända fascinerande samtal över ett glas lokalt vin på taket.

Dag 4 / Betlehem och Hebron

På morgonen besöker vi Palestinas första världsarv: Födelsekyrkan, ett helgedomskomplex byggt ovanför stallgrottan där Jesus från Nasaret anses ha fötts. Denna kanske äldsta verksamma kyrka i världen har erövrats otaliga gånger - och i dag kivas inte mindre än tre kristna inriktningar om driften.

Vi tar vägen söderut till ärkepatriarken Abrahams hemort. Hebron, på arabiska el-Khalil - Vännen - är en av världens äldsta städer, och även en av de heligaste. Här levde sedan medeltiden judar och muslimer fredligt sida vid sida men nu är stadskärnan lamslagen av spänning och våld mellan ultrakonservativa judiska nybyggare, israelisk militär och palestinska stadsbor.

Ändå är detta en pulserande handelsstad och vi strosar runt och besöker kanske glasfabrik och sjalväveri - detta är ett av resans shoppingtillfällen. Till kvällen kan vi försöka göra en märklig kultur- och tidsresa genom att besöka en stor israelisk bosättning alldeles nära.

Dag 5 - Bosättning och Dödsskuggans dal

Under resan norrut igen passerar vi ömsom primitiva arabiska byar, ömsom högteknologiska israeliska nybyggen. Bosättningarna är i konfliktens absoluta kärna - de blockerar det palestinska samhället och skapar ett slags nytt Israel inuti det som skulle bli en palestinsk stat.

Nära den en gång mäktiga romersk-judiska fästningen Herodium söker vi oss till en av dessa små tätorter - byggda i strid med internationell lag - och tar del av dessa ofta idealistiska nybyggares perspektiv, rädslor och framtidstro.

Härnäst svänger vi in i Wadi Qelt, Dödsskuggans dal. Det är den som omsjungits i århundraden i Psaltarens 23:e psalm - Herren är min herde. I bussen kikar vi på kartor och förstår det här områdets strategiska betydelse när statsmännen kommer med förslag om hur landet ska delas upp.

Vi tar apostlahästarna till det andlöst vackra S:t Georgklostret där munkar levt sedan 300-talet, och äter lunch på samma sätt som generationer av pilgrimer och innan dem profeten Elias gjort här. En spektakulär ravinvandring för oss till legendariska Jerikos tröskel - en om möjligt ännu äldre stad än Hebron. Resdammet sköljer vi av på ett högklassigt och ofta öde hotell.

Dag 6 - Jeriko och vattnet

Det är mitt i resan och vi befinner oss i en av mänsklighetens vaggor, i det som en gång var Jordanflodens delta i västra delen av den så kallade bördiga halvmånen. Vi kikar därför på ruinerna från Hisjams ökenpalats från 700-talet, Palestinas förnämsta islamiska fornlämning, och en osannolik kabinbana lyfter oss upp till utsikten från Frestelsernas berg, där ett grekiskt-ortodoxt kloster minner om Kristus ståndaktighet mot Djävulen.

Om dagen är tryckande beror det inte enbart på den brännande solen här utan också på den starkare gravitationen så här på jordens lägsta plats. Lägre än 423 meter är det svårt att ta sig, eftersom vi flyter när vi försöker, i Döda havets salta böljor.

Vatten är centralt för regionen, och i en by i närheten lär vi oss om en pågående naturkatastrof - överutnyttjandet av vattnet från Jordanfloden. Sen återvänder vi in mot det bördiga palestinska höglandet, och ett intensivt kuperat landskap. I en kristen by finner vi aftonfrid i enkla kvarter hos nunnor.

Dag 7 - Tre små byar

Efter en ljuvligt lantlig frukost för oss en bygata ned till Palestinas enda ölbryggeri, och en inte oviktig exportinkomst, bland annat med trogna kunder i Sverige. Familjen Khoury berättar om sin vision och strävan trots ibland bekymmer som ger dem gråa hår.

Inlindade i det mjukt bonniga tar de som så föredrar nu apostlahästarna norrut, längs stigar rätt oförändrade sen Josef och Maria färdades motsatt väg för ett par tusen år sen. Detta är nejder som stått modell för paradiset. Vi färdas genom terassodlingar, förbi gamla källor och fruktlundar. I skuggan av olivträd, med sköldpaddor, fåglar och ödlor som åskådare, läskar vi oss med medhavd dryck.

Efter lunch på över 1 000 meters höjd i ännu en pittoresk by rullar vi vidare till en tredje. Vid vägs ände, högt uppe på en sluttning, ligger en pärla av lantlig idyll. Detta är också en av fältstationerna för Kyrkornas Världsråds konflikthanteringsprogram, aktivt i regionen sen tiotalet år. Dygnet runt, året runt är västerländska kvinnor och män här för att skydda herdarna och brunnen från överfall och skadegörelse. På skandinaviska får vi höra om tillvaron i byn och möta dess invånare.

Vi fortsätter till Nablus, den sista av de fyra antika städer vi gästar.

Dag 8 - Nablus

Vi vaknar på ett hotell insprängt mellan Nablus urgamla marknadsgränder och dess moderna centraltorg. Runt om reser sig dramatiska låga berg.

Här i Västbankens hjärta stannar vi en dag full av intryck och mättad av religiös symbolik. Vi väcker uppseenden när vi stiger in på al Najah-universitetets campus, ett av de kunskapscentra som ger palestinierna en högutbildad befolkning i förhållande till deras levnadsstandard. Här kan vi samtala med kvinnliga studenter om utmaningarna att trotsa patriarkat och vägspärrar för att söka sina drömmar.

Efter en lunch med bröd direkt från en av Orientens lerugnar hälsar vi på en helt egen nation: (de barmhärtiga) samariterna på berget Gerazim. Deras överstepräst bjuder oss en hisnande mångtusenårig historielektion. Frågar man dessa "ur-hebréer" får man höra något oerhört - toppen på detta berg är den plats där Gud i begynnelsen skapade jorden. Heligare blir det inte?

Nere bland kryddstånden, bagerierna för arabiska läckerheter och oändliga klädesförsäljare i den labyrintiska Gamla Staden finns också ett par ljuvliga hamam - badstugor - och traktering till kropp och själ.

Dag 9 - landsbygden och Jenin

Vi är redan djupare inne på Västbanken än många utrikeskorrespondenter bemödar sig att åka, men via ett bergspass norrut når vi odlade sluttningar så vackra att det gör ont i ögonen. Här gör vi som vi vill - badar i fors eller bassäng vid byn Farea, tar ännu ett strövtåg i Maria och Josefs fotspår eller klättrar i ruinerna av en gammal korsfararborg som ingen längre minns namnet på.

Vid druvodlingarna som kännetecknar den kristna byn Zababdeh bromsar vi in för hemlagad lunch hos en familj. Av olivoljans stekspadet gör i stort sett varje hushåll med självaktning sin egen tvål - vi kikar på det, eller varför inte själva ta några handtag med sodan och sleven.

Därefter når vi staden Jenin, vars flyktingläger länge var ett fäste för det väpnade palestinska motståndet. Kvarteren är som en stat i staten, och ett särskilt FN-organ tar sedan 1948 hand om de i dag fem miljoner människorna med flyktingstatus. Dessa getton är hemvist för en av Mellanösternkonfliktens smärtsammaste frågor - vad ska det bli av dem?

Samtidigt finns här ett bländande exempel på hoppet om värdighet och fred: Frihetsteatern, som skapats av palestinier och judar tillsammans. Vi hälsas personligen välkomna av de svenskar (!) som just nu driver detta lilla ideella kulturhus. Finns det möjlighet kikar vi på repetitioner eller en föreställning.

I en intensiv kulturkontakt bor vi här återigen hemma hos lokala familjer. Det är sällsamma ögonblick att bli familjemedlem för en stund, kanske vara med och laga mat, prata om bilmodeller, fundera över konflikten eller debattera könsroller.

Dag 10 - Haifa

Tidigt på morgonen lämnar vi den palestinska Västbanken och kör genom "järnridån" till Israel. Kontrasten är total, kulturellt har vi åkt från Arabien eller Asien till USA eller Europa, och åtskilliga decennier, kanske århundraden, i ekonomisk utveckling.

Återigen åtnjuter vi en förstklassig ciceron - en svensk journalist och guide men tillika israel och mamma introducerar oss till Israel. Landet är slätt och vi åker till Haifa, tjusig medelhavshamn och ett viktigt kultur- och handelscentrum. Vi strosar vid Bahá'íreligionens vackra tempel, äter flott lunch och möts i samtal om samhället, dagsaktuella frågor, vård och skola, politik och personliga val.

Det är nu också sabbatskväll och helg. Hinner vi tittar vi förbi en synagoga för aftongudstjänst. Vi bor in oss på ett ljuvligt kloster eller hotell.

Dag 11 - Sharonslätten och Tel Aviv

Vi åker söderut genom det moderna Israel och passerar såväl trånga invandrarförorter som forskningscentra som lockar doktorander från hela världen, vi kör längs stränder, på andra sidan Separationsmuren och förbi bananodlingar. Vi stannar i tvillingorten En Hod, och upplever och lär oss om det tudelade Israel, där den gamla byn nu bebos av israeler, medan araberna byggt upp en ny i närheten.

I den helt vanliga staden Kfar Saba spårar vi nybyggarstatens rötter, ett av otaliga jordbrukskooperativ grundlagt på sent 1800-tal. Drömmen om en judisk stat satte brand i otaliga fattiga européers hjärtan, och marken här köptes helt lagligt under den ottomanska epoken.

Så når vi Tel Aviv, brohuvud och kraftcentrum för det sionistiska projektet. Vi hukar under skyskrapor och kisar mot ynglingar som gör yoga och capoeira på stränderna. "Staden som aldrig sover" är Israels finansiella huvudstad, och enligt omvärlden även den politiska, även om Knesset och regeringen sitter i Jerusalem.

Vi äter avskedsmiddag i svalkan från havsbrisen och börjar försöka samla ihop våra intryck efter vad som förmodligen varit ett par av de mer intrycksfulla veckorna i våra liv.

Dag 12 - Tel Aviv och hemåt

Förmiddagen disponeras fritt. Vi förlorar oss kanske i systerstaden Jaffas vittrade fasader eller i Tel Avivs moderna arkitektur, på stranden bland helgvilande "telavivim" eller på en populär söndagsmarknad. Andra går på diasporamuséet eller träffar kanske någon journalist eller organisation för att dryfta frågor som fötts - och som vanligt få än fler.

När vi reser hem har vi upplevelser att smälta för lång tid, men också en nyfunnen relation till Mellanöstern: julsångerna kommer hädanefter att väcka minnen av lukter, smaker och ansikten, och nyhetsbruset förstärker inte längre apati och frustration utan blir telegram från en värld som gjorts begriplig.


Det ockuperade palestinska territoriet lyder under den israeliska militären. Vägar och städer kan godtyckligt stängas av på kort varsel, varför programmet ovan är preliminärt. Om färdplanen behöver ändras strävar Kompassresor efter alternativ som är lika värdefulla för resan som de vi mister.